nathaliepetersson.blogg.se

hej

Min första vecka i Valladolid!

Vilken vecka! 
 
Måndag: Träffade jag Agustin (den internationella kordinatorn) klockan 11.00 på universitetet. Agustin följde med mig till sjukhuset, där jag ska göra min första praktikvecka! och ja.... Vad ska jag säga? Det första intrycket var väll.. sådär! Min kontaktperson på den onkologiska avdelningen som jag var på under veckan, var lite väll bestämd och verkade inte alls gilla den ideen att det skulle komma en svensk utbytesstudent dit! Kanske med tanke på att det redan var två turskiska utbyteesstudenter där på den avdelningen. 
Efter mötet gick jag tillbaka till hotellet och då... FICK JAG ÄNTLIGEN ett samtal från en kvinna som kunde tänka sig att hyra ut sitt rum, jag gick dit och tittade på rummet och det verkade perfekt! Dock verkar denna kvinna lite "bohemsk" dessutom pratar hon konstant och med min bristande spanska är dte bara att hänga på och "försöka" förstå allting! Men hon är väldigt trevlig och jag tror att vi kommer fungera väldigt bra ihop! Dessutom ligger lägenheten mitt i Valladolids centrum med 5 min från sjukhuset och universitetet! 
Tisdag - Fredag praktik på Hospital clinico del Valladolid, på onkologiavdeningen. För att vara riktigt ärlig, har det vart sådär! Jag har inte direkt haft någon handledare och jag har fått ligga på och följt efter personalen för att få vara med. Dessutom blev sjuksköterskorna väldigt irriterad då jag inte förstod på en gång och de hade inget överseende med att jag INTE pratar flytande spanska, vilket var lite tråkigt! Men jag tycker ändå att jag har lärt mig lite under denna vecka! 
Fredag kväll: Tänkte jag att det var dags för att lära känna lite folk här i Valladolid, så jag gick på ut på ett "intercambio" event för att prata spanska-engelska. Det var väldigt nervöst och gå dit, men när jag väl kom dit var det väldigt trevligt och jag märkte då att efter 1-2 öl så gick det allt lättare att prata spanska! ;). 
Lördag: Satt jag och pluggade lite på min spanka. Sedan på kvällen gick jag ut med några som jag träffade på fredagkvällen för en tapas-kväll. Det var supertrevligt! 
Söndag: Vilodag! Idag har jag endast vilat, sett på film och förberett mig inför morgondagen, för imorgon ska jag vara inom hemsjukvården, ÄNTLIGEN! Ser så mycket fram emot det! :). 
 
Valladolid!
På intercambiocafeet, här slår jag upp spanska ord på min ordlista i mobilen! :).
Nyfunna vänner! 
Lördagens tapaskväll! :)
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: